سنترینو چیست ؟

 

بسياري از مردم فكر مي كنند كه سنترينو يك نوع پرسسور يا چيپ ست ساخت اينتل است. اما در حقيقت سنترينو يك اسم تجاري قراردادي براي كامپيوترهاي لپ تاپ است كه نشان مي دهد كه اين لپ تاپ داراي يك سري مشخصات سخت افزاري است بديهي است در لپ تاپي كه سنترينو نباشد اين ويژگيها وجود ندارد. براي اينكه يك لپ تاپ سنترينو باشد بايد از سخت افزارهاي زير در آن استفاده شده باشد:

• پرسسور Intel Pentium M
• جيپ ست Intel 855 PM يا Intel 855 GM
• Intel PRO/Wireless 2100 يا ورژن هاي جديدتر آن

چيپ ست PRO/Wireless 2100 باعث مشكلات بسياري براي برخي سازندگان بزرگ لپ تاپ شده است زيرا بسياري از آنها از چيپ ستهاي Wireless اينتل استفاده نمي كنند بنابراين سنترينو نيستند.

اين ويژگي براي سنترينو باعث سر در گمي خريداران لپ تاپ شده است. آنچه در سنترينو براي بيشتر خريداران مهم است چيپ ست اينتل و پروسسور پنتيوم M است كه كارايي آن بسيار خوب بوده در عين حال مصرف انرژي آن پايين است. كه اين ويژگي در يك لپ تاپ كه سنترينو نباشد هم مي تواند وجود داشته باشد در حاليكه استاندارد هاي جديدي براي تكنولوژي بي سيم وضع مي شود هنوز بخاطر مسائل امنيتي كه وجود دارد اين تكنولوژي بوسيله بسياري از سازندگان كاملاً مورد قبول واقع نشده است.

نتيجه

رويهم رفته پرسسور پنتيوم M جديد يك جهش بزرگ در دنياي كامپيوترهاي قابل حمل و نقل است. كامپيوتر هايي كه از اين تكنولوژي استفاده مي كنند كارايي بالايي دارند كه در گذشته سيستم هاي قديمي به خاطر مصرف بالاي اين قابليت را نداشتند.

بسياري از كاربران كامپيوتر در هنگام مقايسه پرسسورها دچار اشتباه هستند زيرا پرسسور پنتيوم M از نظر كارايي از بسياري از پرسسورهاي پنتيوم چهار M كه سرعت Clock بالاتري دارند قوي تر هستند و بسياري از شركت هاي سازنده لپ تاپ بر روي عمر زياد باتري ها تبليغ مي كنند در حاليكه اين نتيجه كم شدن مصرف پرسسورهاي جديد است به هر حال اگر قصد خريد يك لپ تاپ را داريد بهتر است به پرسسورهاي جديد تري پنتيوم M هم نظري داشته باشيد.

دیپلم فنی حرفه ای

 

یکی از دوستان پیام داده اند که از طریق مراکز آزاد می توان دیپلم گرفت یا نه؟

 آیا اعتبار دارد یا نه؟ مدت زمانی که طول میکشد تا دیپلم بگیریم؟

شما می توانید از طریق مراکز آزاد دیپلم بگیرید و باید درسهای زیر را تمام کنید:

کاربر رایانه ------------------------------------ مبلغ دوره:۲۵۰۰۰۰۰ هزارریال

کاربر نرم افزار اداری --------------------------- مبلغ دوره:۱۹۵۰۰۰۰ هزار ریال

------------------------------------------------------------------------- گرایش تصویر سازی

    Corel:--------------------------------------------- مبلغ:۵۵۰۰۰۰ هزار ریال

    Freehand: --------------------------------------- مبلغ:۸۵۰۰۰۰ هزار ریال

    Photoshap: ---------------------------------------- مبلغ:۶۵۰۰۰۰ هزار ریال

     flashMx:--------------------------------------------- مبلغ:۱۰۵۰۰۰۰ هزار ریال

    شهروند الکترونیک:------------------------------------ مبلغ:۷۵۰۰۰۰ هزار ریال

-------------------------------------------------------------------------- گرایش برنامه نویسی

vb6 : ----------------------------------------------------- مبلغ دوره:۱۳۲۰۰۰۰ هزار ریال

Access:---------------------------------------------------- مبلغ دوره:۸۶۰۰۰۰ هزار ریال

Delfi: ------------------------------------------------------ مبلغ دوره:۹۶۰۰۰۰ هزار ریال                           

----------------------------------------------------------------------------------------

شما باید پس از گذراندن درسهای (کاربر رایانه ، کاربر نرم افزار اداری ) گرایش خود را انتخاب کنید که یا

باید تصویرسازی یا برنامه نویسی را انتخاب کنید.(در سال 89 که مهارت هشتم شده بهتر است دیپلم

تصویر سازی بگیرید.)

همچنین شما می توانید دیپلم حسابداری بگیرید که اگر راهنمائی خواستید بگید تا راهنماییتان بکنم.

درمورد اینکه اعتبار دارد یا نه؟

چون شما این مهارتها را مراکز از راه دور ارائه می دهید ( آموزش و پرورش ) دیپلم درسی آموزش پرورش

برایتان صادر می گردد که می توانید با آن سر کار بروید و دانشگاه ثبت نام کنید.

درمورد مدت زمان؟

حدودا 9 ماه طول می کشد تا دیپلم بگیرید و اگر زرنگ باشید می توانید سریعتر بگیرید.

قیمت ها از سایت فنی و حرفه ای گرفته شده.

 

آموزش شبکه - جلسه اول

 

شبكه چيست ؟

شبكه در ساده ترين حالت خود شامل دورايانه متصل به هم به وسيله يك كابل است به گونه اي كه بتوانند از داده ها به طور مشترك استفاده كنند . همين شبكه ساده ، منشا تمام شبكه ها ، صرف نظر از كيفيت پيچيدگي آنها مي باشد .

رايانه هاي شخصي ابزاري براي توليد اسناد متني و گرافيكي و ساير انواع اطلاعاتند ، اماچنانچه فرد ديگري نيازمند استفاده از توليدات شما باشد ، بدون وجود شبكه ، در بهترين حالت شما مجبوريد كه اطلاعات را روي ديسكت قرار داده و در اختيار او قرار دهيد ، كه اگر آن شخص تغييراتي در آنها اعمال كند ، هيچ روشي براي ادغام تغييرات وجود ندارد . به اين روش كار در محيط هاي مستقل Stand-Alone مي گويند .

مزاياي شبكه

براي پي بردن به مزاياي شبكه از چند مثال كمك مي گيرم . يك دفتر رسم نقشه هاي ساختماني را فرض كنيد كه هشت نقشه كش و هشت كامپيوتر دارد . وظيفه اين نقشه كش ها طراحي نقشه به وسيله كامپيوتر و چاپ آنها با پلاتر است . با اين اوصاف آيا براي هر كامپيوتر بايد يك پلاتر خريد . مطمئنا هزينه سرسام آوري را در پي دارد. وجود شبكه در اين مكان باعث صرفه جويي در هزينه ها مي شود ، چون با قرار دادن يك پلاتر و به اشتراك گذاري آن براي همه كاربرها اين مشكل حل مي شود . با وجود شبكه اعتماد در امنيت داده ها بالا مي رود ، دليل آن هم وجود جند نسخه از اسناد در كامپيوتر هاي مختلف است .

امروزه شبكه اي همانند اينترنت ، محدوديت هاي جغرافيايي را از بين برده و با امكانات فراوان آن باعث صرفه جويي در وقت شده است . با شبكه ها مي توان پيام ها – داد ها – چاپگرها- مودم ها و ساير منابع سخت افزاري به اشتراك گذاشت .

تاريخچه شبكه

تاريخچه ايجاد شبكه را مي توان از سيستم هاي Time Sharing شروع كرد ، يك Main Frame كه به وسيله خطوط ارتباطي به ترمينالهايش وصل مي شد . بعد ها كه كامپيوتر هاي شخصي به وجود آمد ، مسئله شبكه پيش آمد و كم كم شبكه هاي امروزي پس از چند سال ايجاد شد ، در روند توسعه سيستم عامل شبكه ها مي توان از Novell Netware و ويندوز نام برد . ايجاد استاندارد ها توسط انجمن IEEE و ISO و هزاران شركت كه در بخش هاي مختلف شبكه تلاش كردند .

ادامه نوشته

انتقال اطلاعات از یک پایگاه به پایگاه داده دیگر

 

» شاید یکی دیگر از جنبه های برنامه نویسی پایگاه داده توانایی کپی کردن اطلاعات از پایگاه داده ای به پایگاه داده دیگر است که بیشترین کاربرد این عمل در پشتیبان گیری یا انتقال اطلاعات از جدول فرعی به جدول اصلی ( مادر ) مشخص می شود .

» برای انجام این انتقال دو نوع روش وجود دارد. روش اول این است که ما اطلاعات را به صورت رکورد به رکورد از جدول فرعی خوانده و به صورت رکورد به رکورد در جدول اصلی قرار دهیم و مراقب باشیم که اطلاعات تکراری در این عملیات کپی نگردند ، که انجام کد نویسی برای این روش به نظر من کاری مشکل و دشوار است . روش دوم استفاده از دستورات SQL است

ادامه نوشته

کار با فایل هایی از نوع Excel و Word

 

» به دلیل این که برنامه Excel و Word یکی از ساده ترین و پرکاربردترین برنامه های مورد استفاده بوده و

ساخت شرکت مایکروسافت است و ویژوال بیسیک به راحتی قادر به برقراری ارتباط با آن است ، امروز

می خواهم به صورت خلاصه روش ایجاد یک فایل از نوع Excel و Word و برقراری ارتباط با آنها را به شما

عزیزان توضیح دهم .

» برای این که شما از امکانات کار با Excel و Word در ویژوال بیسیک 6 برخوردار باشید باید از رابطی که

مخصوص خود Excel و Word است استفاده نمایید . برای این کار شما باید از دیالوگ References گزینه

های زیر را تیک بزنید :

 Microsoft Excel 9.0 Object Library

Microsoft Word 9.0 Object Library

البته بسته به نسخه آفیسی که شما بر روی سیستم خود نصب می کنید شماره یا ورژن این گزینه ها

تغییر خواهد کرد .

@ کار با Excel : در ابتدا شما باید تعریفات زیر را در قسمت  

ادامه نوشته

ایجاد ارتباط با پایگاه داده رمزگذاری شده

 

» شاید یکی از مهمترین جنبه های برنامه نویسی پایگاه داده جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول به

اطلاعات درون بانک اطلاعاتی است . یعنی اگر افرادی که صلاحیتی برای دسترسی به اطلاعات از طریق

برنامه ای که شما نوشته اید را ندارند بتوانند به راحتی از طریق باز کردن پایگاه داده اطلاعات و داده های

ذخیره شده را دستکاری نمایند فاجعه ای وحشتناک رخ خواهد داد . برای همین من امروز می خواهم

ادامه نوشته

ذخیره کردن تصویر در پایگاه داده

 

» قطعاً همه برنامه نویسان مایلند که در برنامه های مربوط به پایگاه داده خود بتوانند تصویر را نیز ذخیره

کنند چون این امر یکی از ویژگیهای خوب و کارآمد برنامه خواهد بود . برای همین من این بار می خواهم

روش ذخیره کردن تصویر را در پایگاه داده به شما عزیزان آموزش دهم .

» همینطور که شما عزیزان برنامه نویس می دانید در پایگاه داده اکسس نوع مشخصی برای ذخیره کردن

تصویر وجود ندارد که ما به طور اختصاصی از آنها استفاده کنیم ولی یک نوع داده به نام OLE Object وجود

دارد که می تواند هر گونه داده ای مانند صدا و تصویر را پشتیبانی کند . برای شروع شما برنامه Access را

باز کرده و این فیلد ها را در آن ایجاد نمایید :

ادامه نوشته

آشنایی با ابزار مخصوص برقراری ارتباط با پایگاه داده

 

» همانطور که در درس گذشته ( درس اول ) مشاهده نمودید ، یک آشنایی کلی با مفهوم پایگاه داده پیدا کردیم و با اجزا و انواع داده های موجود در یک پایگاه داده Access آشنا شدیم . حال در این درس می خواهیم با ابزارها و کنترلهایی که امکان ایجاد ارتباط ویژوال بیسیک با بانک اطلاعاتی را برای ما فراهم می کنند آشنا شویم .

» دو ابزار یا کنترلی که امکان ایجاد این ارتباط را به ما می دهند عبارتند از :

1- Data Control : این کنترل که به طور پیشفرض در جعبه ابزار یا Tool Box ویژوال بیسیک وجود دارد یکی از ابزارهای قدرتمند VB در زمینه کار با پایگاه داده است . در واقع این کنترل نماینده پایگاه داده در ویژوال بیسیک است و کارهایی از قبیل مدیریت جداول و اندیکس ها و همچنین ایجاد و حذف جدول و رکورد و جستجو و فیلتر سازی و غیره را به عهده دارد . کارایی این کنترل بسیار گسترده و وسیع است و می تواند بهترین انتخاب برای نوشتن برنامه هایی باشد که قرار است فقط روی یک کامپیوتر به طور مستقل اجرا گردند .

2- ADO Objects : این کنترل ابزار دیگری برای ایجاد ارتباط با پایگاه داده است و گستردگی کمتری نسبت به Data Control دارد . از این کنترل معمولا برای ایجاد ارتباط سریع و آسان با پایگاه داده استفاده می شود . همچنین این کنترل توانایی برقراری ارتباط با پایگاه داده واقع در مکانی دیگر با استفاده از سیستم شبکه ای را دارد . ولی این کنترل در جعبه ابزار وجود ندارد و باید به آن اضافه گردد که بعدا خود این کنترل به طور کامل توضیح داده خواهد شد .

» برای کار با پایگاه داده فقط ایجاد ارتباط با آن کافی نیست . بلکه ما نیاز داریم که اطلاعات درون جدول ها و رکوردها را مشاهده کنیم و بر روی آنها پردازش انجام دهیم که این کار مستلزم استفاده از ابزارها و کنترل های دیگر است . برای نمونه اگر ما بخواهیم اطلاعات درون یک رکورد که نام یک شخص در آن ذخیره شده است را ببینیم باید آن را توسط یک کنترل که با پیوندی به یکی از کنترل های ایجاد کننده ارتباط با پایگاه داده متصل است به نمایش در آوریم . برای مثال ازکنترل Label استفاده کنیم . حال اگر بخواهیم بر روی این مقدار پردازش هم انجام دهیم باید آن را توسط کنترل Text Box نمایش دهیم چون درون آن را می توانیم ویرایش کنیم.

» برای شروع ما با Data Control کار خواهیم کرد.خصوصیت های مهم شی ء Data Control :

Connect

این خصوصیت مشخص کننده نوع پایگاه داده که قرار است ارتباط با آن برقرار گردد و به طور پیشفرض Access تعیین شده است.

DataBaseName

این خصوصیت مهمترین خصوصیت کنترل Data به شمار می رود که مسیر و نام پایگاه داده را در خود جای می دهد .

ReadyOnly

این خاصیت مشخص می کند که آیا پایگاه داده میتواند پردازش شود یا باید هیچ تغییری در آن ثبت نشود . که به طور پیشفرض False یعنی قابل پردازش میباشد .

RecordSetType

نوع رکوردست کاری را مشخص می کند که در صورت لزوم توضیح داده خواهدشد .

DataSource

این خصوصیت بعد از تکمیل خصوصیت DataBaseName قابل استفاده است و نام جدول ها و بازجست های ( Query ) موجود در پایگاه داده را به صورت لیست کشویی برای ما نمایش می دهد که ما می توانیم یکی از آنها را انتخاب کنیم .

» نکته اساسی : در واقع مهمترین مشکل ویژوال بیسیک 6 در کار با پایگاه داده Access این است که اگر شما از کنترل Data برای برقراری ارتباط استفاده کنید و فرمت پایگاه داده شما بالاتر از Access 97 باشد یعنی ( 2000 ، XP ، 2003 ) با خطایی مبنی بر عدم پشتیبانی یا شناسایی مواجه خواهید شد . یا به عبارتی شما در صورتی میتوانید از کنترل Data برای برقراری ارتباط با پایگاه داده Access استفاده نمایید که فرمت پایگاه داده شما Access 97 یا همان ( Office 97 ) باشد . برای حل این مشکل چند راه حل وجود دارد :

» راه حل 1 : از کنترل ADO یا Adodc به جای Data استفاده کنید که این کار در بیشتر مواقع نمی تواند به صرفه باشد .

» راه حل 2 : فرمت پایگاه داده شما Access 97 باشد یعنی باید از برنامه Access موجود در Office 97 استفاده کنید که در این صورت مجبور خواهید بود با ویندوز 98 کار کنید . چون XP قادر به پشتیبانیAccess 97 نخواهد بود .

» راه حل 3 : این راه حل بهترین راه حل است ، یعنی استفاده از تکه برنامه ای به نام Service Pack 6 که پس از نصب ویژوال بیسیک6 بر روی کامپیوتر نصب میشود و مشکل را رفع می کند . یعنی شما میتوانید پس از نصب این تکه برنامه از هر کدام از فرمت های پایگاه داده Access در کنترل Data استفاده کنید . ظرفیت فشرده شده این برنامه حدود 26 مگابایت است که شما می توانید از سایت Microsoft دانلود کنید . البته با نرم افزار Download Accelerator Plus می توانید به صورت بخش به بخش این برنامه را دانلود نمایید که به نظر من بهترین روش است .

» پس از دانلود این برنامه برای نصب آن فایل Setupsp6.exe را اجرا نمایید.

» توجه داشته باشید که هنگام نصب این برنامه نباید ویژوال بیسیک شما در حالت اجرا باشد.

برنامه نویسی پیشرفته1

 

 >> برنامه ای بنویسید که ۴ عدد را از ورودی دریافت کند و معدل را حساب کند؟

    #include
    #include
    void main()
    {
    float a,b,c,v;
    clrscr();
    printf("Adad 1 Ra Vared Konid:");
    scanf("%f",&a);
    printf("Adad 2 Ra Vared Konid:");
    scanf("%f",&b);
    printf("Adad 3 Ra Vared Konid:");
    scanf("%f",&c);
    printf("Adad 4 Ra Vared Konid:");
    scanf("%f",&v);
    printf("Moadel=%f",(a+v+b+c)/4);
    getch();
    }

 برنامه نویسی C :

 

  باسلام و درود فراوان به همه.

  این گلها تقدیم به تمام بازدیدکنندگان  

                               

نکات:

header file

•فايل هاي header جزئيات  غير مرتبط با کاربر را از ديد او مخفي مي کند و موجب مي شود برنامه اي
 
خلاصه تر و خواناتر داشته باشيم و همچنین فایلهایی میباشد که توابع در آنها قرار دارد.
 
 
•برای معرفی دفایلهای  header به برنامه از روش زیر استفاده می کنیم.
 
#include <نام فایل راهنما>
 
مثال:
 
#include "stdio.h"
 
 
•در انتهاي هر دستور زبان C داخل main علامت ; قرار داده مي شود.
 
•تمامی دستورات زبان C به زبان کوچک نوشته می شود.
 

استفاده از دوربین دیجیتال به جای اسكنر

     

یك دوربین دیجیتال با بیش از ۱ مگا پیكسل سنسور می تواند از یك صفحه از یك

كتاب یا مجله عكس بگیرد. همینطور می توان با آن به خوبی و سریعتر از اسكنر از

روزنامه ها و مقالات عكس گرفت. همینطور در كنفرانس ها می توان از وایت برد

عكس گرفت. در همه این موارد باید دوربین شما رزولوشن بالا داشته باشد.

برای عكس گرفتن از یك پرونده باید نور یكنواخت باشد. سایه ای رویه كاغذ نیفتاده

باشد و همچنین كاغذ بدون چروكیدگی باشد. برای فراهم كردن نور كافی از یك

ادامه نوشته

روش تغییر پسورد پایگاه داده Access از طریق VB

 

» این بار قرار است روشی رو به شما عزیزان آموزش بدم که با استفاده از آن می توانید کلمه عبوری را که روی پایگاه داده Access خودتان قرار داده اید از طریق کد نویسی در ویژوال بیسیک تغییر دهید . برای انجام این عمل باید مراحل زیر را انجام دهید .

1. ابتدا یک پروژه را در VB باز کنید . سپس از منوی Project گزینه References را انتخاب کنید تا دیالوگی نمایش داده شود . از لیستی که مشاهده می کنید گزینه ( Microsoft ADO Data Control 6.0) را علامت بزنید . البته این در صورتی است که پایگاه داده شما پایین تر از فرمت Office 2003 باشد . ( مثلا Office 2000 ) . در غیر این صورت باید گزینه ( MicroSoft DAO 3.6 Object Library )علامت بزنید . تا احیانا با خطایی مواجه نشوید . ( نسخه 3.6 میتواند بهترین انتخاب باشد ).

2. سپس مثلا یک دکمه روی فرم خود گذاشته و نام آن را به Cmd_PassChange و عنوان آن را به PassChange تغییر دهید . حال کدهای زیر را داخل آن بنویسید یا کپی کنید :

 

Dim db As DAO.Database

Set db = DBEngine.OpenDatabase(App.Path & "\Test.mdb", True, False, ";pwd=media")

db.NewPassword "media", "ali"

db.Close

_ در این مثال ابتدا ما یک متغیر ( db ) را از نوع کتابخانه DAO تعریف می کنیم . در دستور Set کردن پایگاه داده Access توجه داشته باشید که چون پایگاه داده ما از قبل دارای کلمه عبور است ، ما مجبوریم برای ورود به آن از کلمه عبور ( در این مثال media ) استفاده کنیم . همچنین دقت داشته باشید که در این دستور حتما باید مقدار ورودی Option ( مقدار دوم که تعیین می کند ما به تنظیمات پایگاه داده دسترسی داشته باشیم یا نه) مقدار True باشد . درغیر این صورت از تغییر کلمه عبور جلوگیری خواهد شد . در دستور سوم هم که مشاهدی می کنید ، اولین پارامتر ورودی کلمه عبور قبلی و دومین پارامتر ورودی کلمه عبور جدید شما خواهد بود . خط آخر هم در اصطلاح برای بستن پایگاه داده به کار می رود .

 

نحوه پیدا کردن مدل درایور ناشناخته سخت افزار

عمولاً هنگامی که شما سخت افزاری را می خرید، درایورهای آن همراه با یک سی دی درون

جعبه ی سخت افزار می باشند. اگر شما این سی دی مورد نظر را گم کنید همیشه می توانید

براحتی درایورهای مورد نیاز را از شرکت سازنده ی آن درایور دانلود کنید. اما چه می کنید اگر

ندانید که درایور ناشناخته متعلق به چه شرکتی است؟

هر سخت افزاری یک شماره ی شرکت (Vendor ID) و یک شماره ی سخت افزار (Device ID

) دارد. اگر شما بتوانید این شماره ها را بیابید، براحتی قادر خواهید بود تا شرکت و سخت افزار

مورد نظر را پیدا کنید. حال در این آموزش قصد داریم تا روش یافتن این شماره ها را به شما

بیاموزیم، پس با ما همراه باشید….

۱- پنجره ی Device Manager را باز کنید. برای اینکار به کنترل پنل رفته بروی System کلیک

کنید، در تب Hardware گزینه ی Device Manager را انتخاب نمایید.

۲- معمولاً درایور های ناشناخته در این پنجره با نام های Other Device یا Unknown Device

شناخته می شوند. پس براحتی می توانید آنها را پیدا کنید. یک راه آسان دیگر برای یافتن آنها

دقت به علامت سوال کنار آن درایورها می باشد.

ادامه نوشته

پاسخ دوستان

 

سلام به همه. مروری بر نظرات دوستان:

+ دوست عزیزی که اسمشان را نگذاشته بودن ، پیام داده بودن که ( لطفا اگه می شه در مورد

فتوشاب مطلب بگذارید)

دوست عزیز حتما سعی می کنم تا هفته اینده مطالب جالبی از برنامه فتوشاب را ارائه کنم و همچنین

اگر عمری باقی ماند به معرفی نرم افزارهای طراحی می پردازیم.

+ مجید عزیز از تهران:

( لطفا اگر یک قسمت دوستیابی به قسمتی از وبلگتان اضافه کنید ممنون می شوم. )

 مجید جان برای ما مشکلی ندارد که یک قسمت در وبلاگ اضافه کنیم.

در صورتیکه پیامها دراین باره زیاد بود حتما این قسمت اضافه میشود.

+ لیلا از اصفهان خودمون:

( لطفا یک قسمت تفریحی برای وبلاگ درست کنید چون زیادی مطالب باعث خستگی می

شود. )

انشاالله قسمت تصاویر و دانلود و بازیهای آنلاین را درست می کنیم.

به امید روزی که بتوانیم خودمان برای خودمان تصیم بگیریم و کشوری آزاد و

بدون تحریم داشته باشیم.

انتخاب واحد

 

اخبار دانشکده (روز پنجشنبه مورخ ۱۸/۰۶/۱۳۸۹)

صبح که ما آنجا بودیم مدیر گروهها ( خانم شکرانه و آقای یوسفی ) مشغول کار و تلاش بودند و آقای

یوسفی گفت که طبق برنامه پیشنهادی انتخاب واحد کنید و همچنین درس زبان عمومی را نگیرید و

به جای آن فیزیک الکتریسیته را بردارید.

برنامه پیشنهادی از این قرار است:

كار و دانش:

ترم اول

ترم دوم

ترم سوم

ترم چهارم

ترم پنجم

نام درس

واحد

نام درس

واحد

نام درس

واحد

نام درس

واحد

نام درس

واحد

قرآن

1

انديشه اسلامي

2

فلسفه اخلاق

2

زبان ماشين

3

وصيت نامه

1

رياضي پيش

2

رياضي عمومي

3

رياضي كاربردي

2

مباحث ويژه

2

تنظيم خانواده

1

فيزيك پيش

2

فيزيك

2

مباني الكترونيك

2

كارگاه مباني

1

فارسي عمومي

3

زبان پيش

2

زبان عمومي

3

زبان فني

2

آمار

2

سخت افزار

3

اصول سرپرستي

2

تربيت بدني

1

مباني مهندسي

2

مبتني بر وب

2

كارآفريني

2

شيوه ارائه مطالب

1

مباني اينترنت

1

ذخيره

3

پايگاه داده‌ها

2

كارآموزي

2

سيستم عامل

2

شبكه

2

كارگاه شبكه

1

آز پايگاه‌ داده‌ها

1

پروژه

2

كارگاه سيستم عامل

1

پيشرفته1

3

پيشرفته 2

3

آز گرافيكي

1

درس اختياري

2

مباني VB

3

-

-

-

-

ساختمان داده‌ها

3

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

جمع واحد

16

جمع واحد

17

جمع واحد

17

جمع واحد

17

جمع واحد

16

 فني و حرفه‌اي:

ادامه نوشته

نگاهی گذرا به اجزای بانک اطلاعاتی

جداول:

اگر پایگاه داده, هیچ شی دیگری نداشته باشد, همواره باید حداقل یك جدول داشته باشد. داده های

پایگاه داده را جدول نگهداری می كند. همانطوری كه در درس قبل اشاره شد,جداول اغلب با مقادیر داده

مشترك به یكدیگر مرتبط می شوند, به ترتیبی كه دو یا چند جدول نباید داده های زیادی یا تكراری داشته

باشند. برای نمایش اسامی جداول موجود در پایگاه داده بر روی شاخص Tables در پنجره Database كلیك

كنید. برای باز كردن و مشاهده محتویات هر جدول می توانید بر روی نام آن جدول دوبار كلیك كنید.

ادامه نوشته

گزارش گیری از پایگاه داده

 

» همانطور که شما عزیزان می دانید گزارشگیری می تواند یکی از ویژگیهایی باشد که یک برنامه پایگاه

داده را کاملتر و قابل استفاده تر می کند و کاربران به استفاده از این نوع برنامه ها رغبت بیشتری دارند .

یعنی به طور کلی امکان گزارشگیری در یک برنامه از مهمترین ویژگیهای آن است . از گزارشگیری بیشتر

در چاپ استفاده می شود و کاربر می تواند قبل از چاپ اطلاعاتی را مشاهده و ارزیابی کند . در این درس

من روش ساخت گزارش معمولی با استفاده از امکانات آماده خود ویژوال بیسیک را توضیح خواهم داد ،

ادامه نوشته

اجزای اصلی بانک اطلاعاتی:

 

1-جدولها(Tables):
مجموعه ای از داده ها را كه به یك موضوع مشخص مربوط هستند در خود نگهداری می كنند.

2-بازجست ها(Queries):
زیرمجموعه ای از داده ها را ایجاد می كند, كه برای گزارشگیری و جستجو قابل استفاده می باشند.

3-فرمها(Forms):
صفحه ای گرافیكی برای ورود داده ها یا نمایش آنها را نشان می دهد كه از فرمهای كاغذی

تقلید شده است. فرم, روش ساده ای است برای مشاهده تمام یا بخشی از داده ها.

 

ادامه نوشته

ساختن e-mail (پست الکترونیکی)

     

ساختن ایمیل یا پست الکترونیک بر روی اینترنت بسیار ساده است. سایت های

زیادی وجود دارند که به شما امکانات یک صندوق الکترونیک رایگان را می دهند.

گرفتن mail از سایت Yahoo...

برای گرفتن یک mail از سایت Yahoo ابتدا وارد سایت Yahoo به آدرس

اینترنتی www.yahoo.com بروید و در صفحه اول یاهو و در قسمت

Personal Assistant در گوشه چپ بالای صفحه گزینه Sign up را انتخاب و وارد

صفحه بعد میشویم(اگر قبلاً در یاهو ID داشته اید و می خواهید یک ID جدید

بگیرید در قسمت Personal Assistant گزینه Sign out را کلیک کنید) در این

صفحه سه بخش وجود دارد که بخش اول یعنی Free Yahoo! Mail به کار ما می آید

و برای گرفتن میل در دوبخش دیگر که امکاناتبیشتر دارد باید پول پرداخت کرد.

در بخش اول در زیر عبارت Free Yahoo! Mail گزینه Sign up now را کلیک می

کنیم و وارد صفحه بعد می شویم در این صفحه باید این فرم را به طور کامل پر کرده

و برای ثبت در یاهو ارسال کنیم.

گرفتن mail از سایت msn

برای گرفتن mail از سایت msn ابتدا باید وارد سایت msn به آدرس اینترنتی

www.msn.com در صفحه اول msn در قسمت بالای صفحه در قسمت لینک ها با

کلیک بر روی لینک hotmail وارد صفحه hotmail می شویم در این صفحه با انتخاب

سربرگ New Account Sign up فرم ثبت در msn نمایش داده میشود که آن را پر

کرده و برای msn ارسال میکنیم

نحوه پر کردن فرم...

پر کردن این فرم نیز مانند فرم یاهو با اندکی تفاوت است که آن را پر کرده برای msn

ارسال میکنیم.

آشنايي با شی پرينتر در ويژوال بيسيک ۶

 

چاپ متن توسط شی پرينتر

برای چاپ متن توسط شی پرينتر کافيست خواص CurrentX و CurrentY که محل قرار گرفتن کرسر

می باشد را تنظيم نوده و سپس با استفاده از متد Print متن مورد نظر را چاپ نموده و در پايان با

استفاده از متد EndDoc صفحه چاپی را از پرينتر بيرون بدهيم . مثال :


Printer.CurrentX=150
Printer.CurrentY=200
Printer.Print "Visual Basic Printer Object Test"
Printer.EndDoc


در مثال فوق فرض شده که ScaleMode برابر Pixel قرار داده شده است . توجه داشته باشيد

ادامه نوشته

سخنی با شما


سلام و عرض ادب خدمت تمام روزه داران و تمام ایرانیان گل:

دوستان دوستانی که از نظر نظر سنجی نظر داده اند بیشتر قسمت سوم ||مطالب فقط

علمی باشد|| را انتخاب کرده اند و سعی می کنیم طبق خواسته و نظر شما جلو برویم. و

همین جا از تمام دوستانی که در نظر سنجی ما شرکت کرده ،صمیمانه تشکر می کنم.

دوستان بیایید فردا را بهتر از امروز کنیم.

مديريت چندتابع رشته ای

 توابعی که برای مديريت رشته ها در وی بی می توانيد از آنها استفاده کنيد عبارتند از :


تابع Instr :

اين تابع محل اولين وقوع يک رشته را درون رشته ديگر نشان می دهد. فرمت کلی آن بصورت زير است :


InStr([start],string1, string2)


Start : اين پارامتر اختياری است و محل شروع جستجو را نشان می دهد . اگر اين پارامتر وارد نشود

جستجو از ابتدای رشته آغاز می شود .

String1 : رشته ای که جستجو در آن انجام می شود .

String2 : رشته مورد جستجو

مثال :

         Instr(1,”learnvb”,”vb”)=6

اگر طول رشته string1 برابر صفر باشد مقدار بازگشتی صفر است . اگر string1 يا string2 برابر Null باشد

مقدار بازگشتی نيز Null است . اگر طول رشته string2 برابر صفر باشد مقدار بازگشتی start خواهد بود.

اگر رشته string2 درون string1 پيدا نشود مقدار بازگشتی صفر است . اگر start بزرگتر از طول رشته

string1 باشد مقدار بازگشتی صفر است .

تابع InstrRev : برعکس تابع Instr می باشد يعنی عمل جستجو را از انتهای رشته انجام می دهد .

فرمت کلی آن بصورت زير است :


InstrRev(string1, string2,[start],[compare])


تابع Replace : رشته ای را برمی گرداند که در آن يک رشته خاص با رشته ديگری به تعداد دفعات

مشخصی جايگزين شده است .

فرمت کلی آن بصورت زير است :


Replace(str, find, replace[,start[,count[,compare]]])

Expression

ادامه نوشته

عملگرها در VB:


دوستان نظر داده بودند که در مورد عملگرهای ویژوال بحث شود و ما سعی کردیم مطالب

زیر که در برنامه ها خیلی به درد می خوره ، جمع آوری کنیم  و به شما ارائه دهیم.


عملگرها نمادهايي هستند كه اعمالي را روي مقادير(متغييرها و مقادير ثابت) انجام ميدهند.

فرضا عملگر + روي دو عملوند عمل ميكند و آنها را با هم جمع ميكند.در ويژوال بيسيك عملگرها را

به سه دسته تقسيم خواهيم كرد. عملگرهاي حسابي ، عملگرهاي رابطه اي و عملگرهاي منطقي.

در جدول هاي زير انواع عملگرها را به همراه نام و مثال هايي از هر كدام را مشاهده ميكنيد.


عملگرهاي حسابي

عملگر

نام

مثال

+

جمع

6+2=8

-

تفريق

6-2=4

*

ضرب

6*2=12

/

تقسيم

6/2=3

^

توان

6^2=36

Mod

باقيمانده تقسيم

6 Mod 2=0

\

تقسيم صحيح

7\2=3

&,+

پيوند رشته ها

"ali"+"shiri"="alishiri"

 

عملگرهاي رابطه اي

عملگر

نام

مثال

<

كوچكتر

2<6

<=

كوچكتر يا مساوي

2<=2

>

بزرگتر

6>2

>=

بزرگتر يا مساوي

6>=6

<>

نامساوي

6<>2

ادامه نوشته

+ بررسی کلمات کلیدی:

1. برنامه: لیستی ازدستورات که توسط یک زبان برنامه نویسی نوشته شده است،مثل:

ویژوال بیسیک، C ، C++ ودلفی و....

2. سورس:

 کدها یا فایلی است که حاوی دستورات به یک زبان خاص است. برای ساختن یک سورس نیاز به ادیتوری داریم که بتواند کدهای تایپ شده ما را با پسوند مناسب ذخیره کند.  مثلا در سی و سی پلاس پلاس پسوندهای .c و .cpp باید بسازیم. البته خود کامپایلرها هم می توانند به عنوان ادیتور به کار روند. یعنی کامپایلر ها معمولا فقط کارشان کامپایل(تبدیل سورس به exe نیست. بلکه مجهز به ادیتور هم هستند.

 3. کامپایل و کامپایلر:

کامپایل یعنی سورس را تبدیل به exe بکنیم که این کار توسط نرم افزاری به نام کامپایلر انجام می شود. سورس ها به زبانی قابل فهم برای انسان نوشته می شود ولی فایل exe حاوی دستورات ماشین است.  کامپایلر برای این اختراع شده که ما مجبور نباشیم به زبان ماشین بنویسیم.  البته خودمان هم می توانیم به زبان ماشین بنویسیم ولی کاری خسته کننده است.

 ویژگی های زبان برنامه نویسی C :

-         زبانی سطح میانی است،کامپایلری،متنی،ساخت یافته است.

-         زبان کوچکی است.

-         منطق اجرای دستورات از بالا به پایین است.

-         زبانی قابل حمل است.

 ویژگی های کد نویسی در زبان برنامه نویسی C :

-         نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد و فقط حروف کوچک قابل قبول است.

-         برای استفاده از متغییر ها باید آنها را تعریف کرد.

-         هر دستور به ( سمی کالن ; ) ختم می شود.

-         دستورات یک بلاک (Black) در بین {} قرار می گیرند.

-         برای وضوح دستورات بهتر است از تورفتگی ( کلید Tab ) استفاده گردد.

فیزیک

 

جزوه فیزیک پیش دانشگاهی استاد ( خلیلی اصفهانی )

قسمت اول

قسمت دوم

مژده ......


انجمن دانشجویان باآدرس http://samanajafabad.mihanbb.com راه

اندازی شد.البته بدلیل تاز باز گشائی کسانی که در انجمن عضو شوند و

مطلب بگذارند، اسم آنها به عنوان بهترین در وبلاگ ذکر شده و آموزشهای

تصویری دریافت می کنند.

پاسخ سعید عزیز:

 

 سعید عزیز با این آموزش تمام نیازهای شما برطرف میشود.

(شما در این برنامه به ابزار های زیر احتیاج دارید:

3عدد --------------TextBox

3عدد --------------- Label

3عدد -------------- CommandButton

1عدد ------------- ComboBox

1عدد -------------- Shape

با اضافه نمودن ابزارهای بالا ، فقط کافی است کد پایین عکس را در برنامه

کپی کنید.)

معرفی سایت:

 

اگه تمایل به ساختن عکسهای جالب را دارید این سایت را توصیه می کنیم.

http://www.photofunia.com

ساختار برنامه در ++C:

 

اینم آموزشی که احسان خوب برامون فرستادن:

هر برنامه ++C از تعدادي كلاس و تابع تشكيل شده است.هر تابع وظيفه دارد قسمتي از برنامه را انجام دهد.در ++C خود برنامه اصلي يك تابع است.در واقع هيچ برنامه اي وجود ندارد كه فاقد اين تابع باشد.نام اين تابع اصلي ()main است.اما كلاس(class)،نوعي است كه داده ها و فعاليت هايي را كه بر روي آن داده ها عمل ميكنند را در يك بسته به نام شيء بسته بندي ميكند.در ++C توابع زيادي وجود دارند كه از پيش نوشته شده اند و ما به وفور از آنها استفاده خواهيم كرد.به عنوان مثال براي ورود داده ها از صفحه كليد و چاپ آن روي صفحه نمايش به توابع و كلاس هاي خاصي نياز داريم كه البته همانطور كه گفتيم جاي نگراني نيست! اين توابع و كلاس ها از پيش نوشته شده اند و همراه با كامپايلر وجود دارد.سوالي كه در اينجا مطرح ميشود اين است كه اين توابع كجا هستند و چگونه بايد از آنها استفاده كنيم؟

اين كلاس ها و توابع به همراه ديگر اطلاعات لازم براي اجراي برنامه در تعدادي فايل به نام فايل هاي Header قرار دارند.پسوند اين فايل ها h. است.و معمولا بر روي فهرستي از ديسك به نام INCLUDE قرار گرفته اند.براي اتصال اين فايل ها به برنامه از دستوري با ساختار زير در ابتداي برنامه استفاده مي كنيم:

  #include <header نام فايل>

دستور include# از دستورات پيش پردازنده يا ماكرو مي باشد كه در ادامه به توضيح آن خواهيم پرداخت.فقط همين حد بدانيد كه پيش پردازنده بخشي از كامپايلر است كه در صورت مشاهده دستوراتي كه با # شروع ميشوند اجرا ميشود.نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه اينگونه دستورات به ; ختم نميشود.

به عنوان مثال براي استفاده از فايل iostream.h كه براي استفاده از دستورات خروجي و ورودي از آن استفاده خواهيم كرد به صورت زير وارد برنامه ميشود:

  #include

در مورد دستور include# بين # و include نبايد فاصله اي باشد.همچنين بين نام فايل و >و<.

نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه سيستم عاملي كه اجرا كننده تابع ()main است ، مي خواهد بداند كه تابع ()main با موفقيت انجام شده يا نه.براي حل اين مشكل از دستور ;return 0 استفاده مي كنيم.اين تابع باعث ميشود كه اگر برنامه تا خط آخر با موفقيت اجرا شد مقدار 0 به سيستم عامل برگردد.مقداري كه به سيستم عامل بر مي گردد(0) مقداري صحيح يا int است.لذا بايد تابع ()main كه گفتيم از تابع اصلي برنامه است از نوع int تعريف شود.در زير ساختار كلي يك برنامه سي را مي بينيد:

  #include <header نام فايل>

  int main()

  {

  تعريف متغيير ها

  دستورات اجرايي

  return 0;

  }

در بعضي از برنامه ها نياز ميشود كه از چند فايل include# استفاده كنيم.براي اين كار بايد چند بار دستور include را استفاده كنيم.

 

ورودي و خروجي داده ها:

 

1-خواندن اطلاعات:

در زبان ++C براي خواندن اطلاعات از دستور cin استفاده خواهيم كرد.ساختار كلي اين دستور به صورت زير است:

  cin >> متغيير2 << متغيير1 >> ... ;

 

به عنوان مثال فرض كنيد مي خواهيم داخل متغيير X را كه قبلا تعريف كرده ايم با اطلاعاتي كه كاربر از صفحه كليد وارد ميكند پر كنيم:

  cin >> x ;

 

پس از اجراي برنامه بايد داده توسط كاربر وارد شود و سپس دكمه Enter فشار داده شود.اما اگر چند قلم اطلاعات را توسط دستور cin خوانديم كاربر بايد بعد از وارد كردن هر يك از آنها يك فاصله بگذارد و داده آخر را كه وارد كرد دكمه Enter را فشار دهد.

 

2-چاپ اطلاعات:

براي چاپ اطلاعات روي صفحه نمايش از دستور  cout استفاده ميكنيم:

  cout << عبارت2 >> عبارت1 << ... ;

 

عبارت i ميتواند شامل يك رشته كه در آن صورت بايد آن را بين كوتيشن قرارداد باشد ، يا شامل يك متغيير كه ميتواند محتوياتش هر چيزي باشد.مثلا دستور زير رشته Computer را به همراه متغيير X چاپ ميكند.

  cout<<"Computer"<<"\n"<

 

احتمالا از خود مي پرسيد كه اين "n\" اينجا چكاره است."n\" جزو كاراكترهاي كنترلي است.مشابه اينها را در   JavaScript هم داريم كه در آموزش JavaScript توضيح داده خواهد شد.در واقع اين نوع كاراكتر ها براي شكل دهي به خروجي بكار ميروند.كاراكتر"n\" باعث ميشود تا سطر جاري رد شود و به سطر بعدي برويم.البته ميتوانيم يه جاي استفاده از "n\" از endl كه مخفف end line بصورت زير استفاده كنيم.

  cout<<"Computer"<

 

كاراكتر هاي كنترلي ديگري هم وجود دارد كه در اينجا به توضيح آنها مي پردازيم:

 

 "t\" : كنترل خروجي را 8 كاراكتر به جلو ميبرد.

 "\\" : چاپ كاراكتر \.

 ""\" : چاپ كاراكتر ".

 "v\" : كنترل خروجي را به ابتداي 8 سطر بعدي ميبرد.

 "b\" : كاراكتر قبل خود را حذف ميكند.

 "r\" : كليد Enter را مشخص ميكند.

 "a\" : بوق سيستم را به صدا در مي آورد.

 ":\" : چاپ كاراكتر :.

 "?\" : چاپ كاراكتر ?.

نكته آخر در رابطه با دستورات ورودي-خروجي اين است كه براي استفاده از آنها بايد از فايل استفاده كرد.

 

مثال: برنامه اي بنويسيد كه رشته ": Your age is" و سن كاربر را كه يك عدد صحيح است با خروجي مناسب چاپ كند.

حل:

  \\ this is first program

 #include

  #include

  int main()

  {

  int x;

  cout<<"What Is Your Age ? ";

  cin>>x;

  clrscr();

  cout<<"Your age is : "<

  getch();

  return 0;

  }

 

توضيح:

دستور ;()clrscr باعث ميشود كه كل صفحه نمايش پاك شود.همچنين اگر از دستور ;()getch استفاده نكنيد برنامه بعد از گرفت X از كاربر خيلي سريع نتايج را چاپ خواهد كرد و به محيط editor بر خواهد گشت.دستور ;()getch در انتهاي برنامه باعث خواهد شد تا برنامه پس از نمايش كليه خروجي ها منتظر بماند تا شما يك كليد را فشار دهيد(به عبارتي يك كاراكتر وارد كنيد).بنابراين خواهيد توانست اطلاعات چاپ شده روي صفحه نمايش را با دل سير ببينيد !!!

البته براي استفاده از هر دوي اين دستورات بايد از فايل استفاده كنيد.

 

گذاشتن پسورد برروی Guest:

 

همه می دانیم که از طریق پنل User Accounts نمی توان برروی Guest پسورد گذاشت.

برای گذاشتن پسورد به مسیر زیر بروید:

Control Panel\Administrative Tools\Computer Management

از پنل سمت چپ برروی (+ کنار) Local Users and Groups کلیک تا زیرشاخه های آن نمایان شود

حال برروی Users دابل کلیک کنید.

برروی Guest کلیک راست و گزینه Set Password را انتخاب کنید.